fbpx

אבקת חלבון פרווה

מרבית אבקות החלבון הקיימות בשוק הן ממקור חלבי, אך רבים מחפשים העשרת חלבון שהיא פרווה וניתן להשתמש בה בארוחות שאינן חלביות או לצרוך אותה בסמוך לכל סוג של ארוחה, גם מטעמי כשרות וגם מטעמי הימנעות מחלבונים אחרים בשל מגבלות תזונתיות.
אבקות חלבון פרווה יכולות להיות ממקור של ביצה או אבקות חלבון מהצומח. שתי אבקות חלבון הפרווה הנפוצות ביותר בשוק הן אבקת חלבון ביצה ואבקת חלבון סויה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הופיעו בשוק אבקות חלבון צמחיות נוספות כגון חלבון אפונה וחלבון חומוס. במאמר זה נתמקד בשתי האבקות העיקריות.

חלבון ביצה
חלבון זה מופק מחלבון הביצה (החלק הלבן) אשר עובר ייבוש וטחינה. חלבון זה הוא בעל ערך ביולוגי גבוה מאד ולכן נחשב איכותי מאד. בעבר חלבון הביצה היה בעל ריח וטעם של ביצה, מה שהפריע לרבים לצרוך אותו, אולם לאחרונה הצליחו להפיק חלבון זה ללא הריח והטעם האופייניים לו ולכן ניתן להנות ממנו בקלות. החלבון מגיע בטעם נייטרלי (ללא תוספת טעם) וניתן להכניסו למזונות רבים כמו חביתה, פשטידות, קציצות בשר ועוד. החיסרון העיקרי של חלבון הביצה הוא המחיר היקר יחסית הנובע מתהליך ההפקה שלו.

חלבון סויה
מבין החלבונים הצמחיים, חלבון הסויה נחשב בעל ההרכב התזונתי האיכותי ביותר ולכן נותן מענה אופטימלי עבור טבעונים. לחלבון הסויה טעם אופייני שלא תמיד מתקבל בקלות אצל כל הצרכנים. לכן, בחברתנו ניתן להשיג חלבון זה גם בטעם נייטרלי (ללא תוספת טעם) וגם בטעם וניל. חשוב לציין כי חלבון הסויה של חברתנו הינו חלבון מבודד ואינו מכיל פיטוסטרולים.
ניתן לערבב את חלבון הסויה במגוון מאכלים החל ממעדן סויה או חלב סויה ועד הכנסתו לפשטידות, מרקים ותבשלים מסוגים שונים כולל חביתת חומוס בארוחת הבוקר. ניתן גם להכניסו לשייקים על בסיס חלב סויה או תחליף חלב צמחי אחר על מנת להעשירו בחלבון צמחי איכותי. שייק כזה עשוי להתאים מאד לאחר אימון גופני מאומץ.

שימוש נכון בחלבון פרווה
חלבונים עוברים פירוק (דה נטורציה) בטמפרטורת רתיחה ויש להם נטייה להתגבש, ולכן ישנם כמה כללים שרצוי להקפיד עליהם בעת ערבובם במזון:
1. לא מומלץ לשפוך על החלבון נוזל רותח או להכניסו לסיר מרק שעדין מתבשל ועובר רתיחה. במקרים כאלו החלבון יהפוך לגושים קטנים שיצופו על פני הנוזל והמזון לא יהיה אסתטי לצריכה. ניתן להכניס את החלבון למזון חם בטמפרטורה בה אנו אוכלים אותו, אבל לא רותח.
2. כאשר מערבבים חלבון במעדן או פירה או כל מזון אחר במרקם חלק, רצוי לשים את החלבון בקערה ורק אח"כ להוסיף קצת מהמזון איתו רוצים לערבב. על כל כף חלבון מומלץ לשים בשלב ראשון 1 כף מהאוכל ולערבב היטב למחית חלקה. ברגע שאין גושים ניתן למלא את הקערה בשאר המזון ולערבב שוב. במידה ועובדים הפוך, כלומר קודם ממלאים את הקערה במזון ואז שמים את החלבון, לרוב יהיו הרבה גושים שייקח זמן למוסס.
3. כאשר מערבבים חלבון בביצה (לצורך הכנת חביתה) מומלץ לערבבו היטב במזלג לפני טיגון החביתה.
4. כאשר מערבבים חלבון בנוזל כמו חלב סויה או תחליף חלב צמחי אחר, מומלץ לערבבו בבלנדר או בלנדר מוט לקבלת ערבוב אחיד.
5. כאשר מערבבים חלבון בתערובת בשר או עוגה, יש לערבבו היטב עם כף (עוגה) או עם הידיים (בשר) על מנת שיבלע היטב בתערובת. בזמן הבישול החלבון אמנם יעבור דה נטורציה, אבל בגלל מרקם המזון (קציצות, עוגה) זה לא יורגש.

חשוב לציין כי פירוק החלבון אינו פוגע באיכות התזונתית שלו, אלא רק במרקמו, כיוון שהחלבון עובר פירוק בתוך גופנו בכל מקרה.

בכל שאלה נוספת ניתן ליצור קשר עם דיאטניות החברה.

גלילה לראש העמוד