fbpx

חוסר בחלבון

רבים נוטים להשתמש באמירה כי חסר להם חלבון, אך האם באמת חסר להם חלבון? ומה זה בדיוק אומר שחסר לי חלבון? ואיך ניתן לטפל בכך? על כך בכתבה הבאה.

ראשית, יש להבדיל בין חוסר בחלבון בתפריט היומי ובין חוסר בחלבון בבדיקות דם.

בבדיקת דם שגרתית נהוג לבדוק שני פרמטרים הקשורים לחלבון: חלבון הנקרא אלבומין וסך החלבונים בדם. האלבומין מייצג במידה רבה את מצבו התזונתי של האדם. אצל מרבית האוכלוסייה ערכי האלבומין יהיו בנורמה, אבל כאשר רמות האלבומין נמוכות מהנורמה זה יכול להעיד על מצב תזונתי ירוד או אפילו תת-תזונה. יחד עם זאת, בדיקה זו מאד רגישה ועלולה להיות מושפעת ממצבי מחלה שונים ומגורמים נוספים ולכן חשוב לדעת איך להתייחס לתוצאותיה גם ביחס למדדים נוספים בבדיקת הדם כמו סך החלבונים. במידה ורמת האלבומין נמוכה ויש חשד שמדובר בתת תזונה, חשוב להעשיר את התפריט בחלבון איכותי על מנת לעודד את הגוף לבנות אלבומין, אלא אם סובלים מבעיה רפואית שאינה מאפשרת זאת כגון מחלת כליה.

לעומת זאת, מחסור בחלבון בתפריט לרוב לא יוביל לבעיה רפואית הדורשת התערבות, תלוי כמובן בכמות החלבון הנאכלת ולמשך איזה זמן מצטבר נמשך המצב. כמות החלבון הרצויה בתפריט נקבעת לפי גיל, משקל, מצב רפואי, רמת אימונים ומטרת האימונים של האדם. אדם בוגר בריא זקוק לכ-0.8-1.0 גרם חלבון לכל 1 ק”ג משקל גוף, כך שאדם ממוצע השוקל כ-70 ק”ג יזדקק ל כ- 56-70 גרם חלבון ליום. מחלות מסוימות מכתיבות יותר או פחות חלבון בתפריט בהתאם לבעיה הרפואית, אימונים מכתיבים תוספת חלבון בטווח המשתנה בהתאם לסוג האימונים ומטרתם. על מנת להתאים במדויק את כמות החלבון הנדרשת, יש להיוועץ עם תזונאי/ת קליניים.

במידה וקיים מחסור בחלבון בתפריט היומי מכל סיבה שהיא, חשוב להעשיר את התזונה היומית בחלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה, כלומר חלבונים המכילים את כל חומצות האמינו וינוצלו על ידי הגוף באופן המיטבי ביותר לצורך בניה והתחדשות. לקבוצת החלבונים האיכותיים ביותר שייכים חלבון מי גבינה, ביצה, בשר, עוף ודגים, מוצרי חלב וחלבון סויה. ישנם חלבונים גם במוצרים אחרים כמו קטניות ודגנים, אך בכמות נמוכה יותר ובהרכב חומצות אמינו חסר ולכן הם נחשבים לחלבונים שאינם מלאים. ניתן להגיע לצריכת חלבון גבוהה בכל סוג של תזונה, כולל בתזונה טבעונית, אך חשוב להיוועץ בתזונאי/ת קליניים על מנת לבנות תפריט העונה על הצרכים ונותן מענה למצב ולמטרות שרוצים להשיג. במידה ולא מצליחים לקבל מספיק חלבונים מהתזונה הרגילה שלנו, ניתן להיעזר בשימוש באבקת חלבון. קיימות אבקות חלבון מסוגים שונים כולל אבקת מי גבינה (WHEY), אבקת חלבון ביצה, אבקת חלבון סויה ועוד. על מנת לבחור את האבקה המתאימה לך ביותר, ניתן להתייעץ עם דיאטניות החברה.

גלילה לראש העמוד

לקוחות יקרים,

ברצוננו לעדכן כי החל מתאריך 17.7.2022, אבקת החלב הינה ממקור חלב נוכרי עבור חלק מהמוצרים