חוסר תיאבון – סיבות ופתרונות

אובדן תיאבון פירושו שאינך מרגיש רעב או שאינך מוצא עניין באוכל. כאשר אדם חווה חוסר תיאבון לאורך זמן זה עלול להוביל לירידה במשקל ותת-תזונה שהתוצאות שלהן עלולות להיות: ירידה בתפקוד, האטת תהליכי ריפוי פצעים, ירידה בעמידות לזיהומים, פגיעה בתפקוד מערכת הלב והעיכול, דיכאון, העלאת היארעות שברים וסיבוכיהם, עלייה בהיארעות פצעי לחץ ועוד.

חוסר התאבון יכול להיות קצר מועד או מתמשך ולכל מצב ההשלכות שלו.

חוסר תאבון קצר מועד: 

יכול להיגרם משלל סיבות. חוסר תאבון כזה לרוב אינו מדאיג כיוון שהוא חולף תוך ימים ספורים. הסיבות השכיחות למצב זה הן:

התקררות ומחלות ויראליות. זיהומים בקטריאליים כמו דלקת ריאות וסטרפטוקוקוס יכולים גם להוביל לאיבוד תחושת רעב בשל המצב הכללי הירוד והתמודדות הגוף עם מחלה סוערת.

מתח וחרדה – הלחץ גורם לגוף לשחרר הורמון הנקרא אפינפרין, המכונה גם אדרנלין, אשר באופן זמני מפחית רעב. בנוסף, אנשים הנמצאים בלחץ או חרדה עלולים להיות ממוקדים בדאגה שלהם ולשכוח לאכול. טיפול תרופתיטיפול תרופתי קצר טווח כמו אנטיביוטיקה עלול לגרום לחוסר תאבון או לתופעות במערכת העיכול שיגרמו לחוסר תאבון.

הפרעות במערכת העיכול –  כמו שלשול, הקאה, בחילה וכו יגרמו לחוסר רצון לאכול או חוסר יכולת לאכול. נשים בטרימסטר הראשון של ההריון לעיתים קרובות חוות תסמינים אלו.

חוסר תאבון ארוך טווח:

מצב זה הוא יותר מדאיג בשל ההשלכות של תזונה לקויה לאורך זמן העלולה להוביל לחסרים תזונתיים ותת-תזונה. במקרים אלו חשובה התערבות תזונתית של דיאטן/ית קלינים. הסיבות השכיחות למצב זה הן:

טיפול תרופתי –  דווח בספרות על יותר מ-250 תרופות שנקשרו להפרעה בחוש הטעם, חלקן תרופות הניתנות לשימוש כרוני (לכל החיים או לפרק זמן מאד ארוך). חשוב לבחון את הטיפול התרופתי עם רופא המשפחה ולוודא שהוא לא הגורם לחוסר התאבון. במידה וכן, יתכן וניתן להחליף לתרופה שאינה גורמת לכך.

טיפולים כימותרפיים והקרנות – לעיתים קרובות גורמים לירידה בחוש הריח והטעם או לרגישות מוגברת לריחות וטעמים הגורמת לבחילות והקאות.

מחלות מעי דלקתיות – במצבים אלו ישנן תקופות סוערות בהן סובלים מתסמינים קשים במערכת העיכול הגורמים לירידה באכילה. בנוסף לכך, חלה פגיעה בספיגת חומרי המזון בשל התהליך הדלקתי במעיים ולכן אנשים אלו נמצאים בקבוצת סיכון לפיתוח תת-תזונה.

סביבתיות – עוני, מוגבלות ובדידות הם מצבים המשפיעים על יכולת רכישת המזון והרצון לאכול.

מצב נפשי – דכאון מתמשך, כעס, אבדנות ומצבים נפשיים אחרים עלולים לגרום לחוסר תאבון או חוסר עניין באכילה.

היפרמזיס גרבידרום – מצב בו לכל אורך תקופת ההריון חווה האישה בחילות והקאות מרובות ואינה מסוגלת לאכול. מצב זה צריך להיות מטופל על-ידי אנשי מקצוע על מנת להבטיח את שלום העובר והאם.

גיל – באופן כללי אנשים אוכלים פחות ככל שהם מזדקנים. מבוגרים בריאים הם פחות רעבים ומתמלאים מהר בארוחה ביחס למבוגרים צעירים יותר, צורכים כמויות קטנות יותר של אוכל, אוכלים לאט יותר וממעטים באכילת ארוחות ביניים, יחסית לצעירים. ככל שמזדקנים צורכים פחות מזון והמזון הנצרך אינו מגוון כבעבר.

כיצד מתמודדים עם חוסר תיאבון?

ראשית, חשוב לברר את הסיבה לחוסר התאבון. במידה ומדובר במחלה עונתית יש להמתין להחלמה. במידה והדבר נובע מטיפול תרופתי – יש להיוועץ עם הרופא המטפל ולשקול שינוי תרופתי. אולם, כאשר חוסר התאבון לא ניתן לטיפול ישיר צריך ללמוד להתגבר עליו. להלן כמה המלצות:

  1. אכול מזונות ושתה משקאות העשירים בקלוריות.
  • בחר מאכלים שיספקו לך הכי הרבה קלוריות.
  • הימנע מאכילת מזונות דיאטטיים ודלי שומן.
  • שתה משקאות עשירים בקלוריות.

*אכול ארוחות קטנות ולעיתים קרובות: אכול 5-6 ארוחות קטנות במהלך היום במקום 3 ארוחות גדולות.

  • אכול מעט, גם אם אתה לא רעב.

דוגמאות למזונות עתירי קלוריות:

* חמאת בוטנים, טחינה, חומוס, גבינות שמנות, גלידות, פודינג (כגון פודימיקס 475 או פודימיקס 360), אגוזים, חטיפי בריאות, דגנים.

*מיצים, נקטר פירות, חלב, שוקו, שייקים ומשקאות מועשרים בקלוריות כגון הדסה שייק על בסיס חלב או פרווה, שייק על בסיס חלב סויה או הדסה ג'וס.

דוגמאות למזונות עתירי חלבון:

*יוגורט, גבינות, ביצים, בשר, דגים, קטניות, טופו.

*שייקים על בסיס חלב/יוגורט כגון הדסה שייק בטעמים או חלבון מי גבינה בטעמים.

  1. הקפד על מרקם מזון מתאים

כאשר לא מרגישים טוב, קל יותר לאכול ולעכל מזון רך וחלק. נסה לבחור מזונות רכים שהם גם עשירים בקלוריות כמו: פסטה ברוטב גבינות ושמנת, מרקים עשירים, פנקייק/לביבות גבינה,  פירה, פודינג וגלידות. אפשר להיעזר גם באבקות להכנת שייקים מועשרים או פודינגים מועשרים.

  1. אכול תחילה את המאכלים העשירים בקלוריות.
  • התחל את הארוחה עם המזון העשיר ביותר, זה שיתרום לך הכי הרבה חלבון כמו: בשר, עוף, דגים, ביצים וגבינות. אח"כ עבור לפחמימות: תפוחי אדמה, פסטה, אורז, תירס, לחם וכו. את הירקות והמרק השאר לסוף הארוחה (אלא אם מדובר במרק עשיר -אז אכול אותו בתחילת הארוחה).
  • אל תשתה הרבה במהלך הארוחה, השתדל לשתות רק בין הארוחות.

חוסר תיאבון מתמשך עלול להוביל לירידה במשקל ולהידרדרות במצב התזונתי. חשוב להיוועץ בדיאטן/ית קליניים שיעזרו לך למצוא את הפתרונות התזונתיים הטובים ביותר עבורך וימנעו ירידה קיצונית במשקל. לעיתים קרובות נעזרים בפתרונות העשרה מרוכזים מאד מבחינת קלוריות וחלבון. היתרון בהעשרות אלו הוא שבנפח ארוחה קטן ניתן לקבל הרבה מאד קלוריות וחלבון ובכך להתגבר על חוסר התיאבון.

גלילה לראש העמוד