כמה סימנים לכך שילדכם לוקה בחסר תזונתי וכיצד לתקן זאת

לתזונה תפקיד משמעותי בגדילה והתפתחות תקינים. ישנה חשיבות גדולה לכמות החלבון, הפחמימות והשומנים בתזונה וטיבם, אך יש לשים דגש גם על צריכת המיקרו-נוטריאנטים, קרי הויטמינים והמינרלים בתזונה, שגם להם תפקיד חשוב בגדילה והתפתחות תקינים. מחסור במיקרו-נוטריאטנים מסוימים יכול להיות בעל השלכות בריאותיות שליליות מתמשכות בקרב ילדים ומבוגרים בכל הגילאים.

על פי כתב העת  Nutrients Journal נמצא כי בארה"ב כ-31% מהילדים צורכים תזונה דלה במיקרו-נוטריאנטים ומה שמטריד עוד יותר הוא שכ- 66% עד 84% מכלל צריכת הקלוריות של מרבית הילדים מתקבלות באמצעות מזון מעובד עתיר בנתרן, כולסטרול וסוכר.

אז איך אפשר לקבוע אם ילדיך אינו מקבל מספיק מיקרו-נוטריאנטים בתזונה שלו?  לעיתים ניתן לזהות חסרים תזונתיים על סמך תסמינים פיזיולוגיים. במידה ואתה חושד כי ילדך סובל מחסרים תזונתיים עליך לפנות לרופא הילדים לצורך התייעצות והמשך ברור.

  1. נטייה לחולי

אם לילדך יש תסמינים חוזרים ונשנים של שיעול, עיטוש, דלקת, כאב, חום, כאב גרון וגודש, או נטייה לחולי וקושי להתגבר עליו, יתכן שהוא חווה מחסור במיקרו-נוטריאנטים אשר תומכים במערכת החיסון כגון מגנזיום, אבץ וויטמינים E, C ו- B6.

מתאם זה בין מערכת חיסון חזקה לבין צריכת מיקרו-נוטריאנטים נקרא "גמישות פנוטיפית." זה מתאר כיצד אנשים מסתגלים לשינויים בסביבה כדי לשמור על בריאותם הגופנית, על פי כתב העת Genes & Nutrition Journal . מכיוון שמרכיבי תזונה אלו עוזרים למערכת החיסון להדוף את מחוללי המחלות ומשפרים את העמידות החיסונית, יכולת הגוף לבצע משימות חשובות אלה מופחתת בלעדיהן.

מזונות שחשוב לשלב בתפריט היומי המהווים מקור לחומרים אלו:

מקור לויטמין C: פירות הדר, עגבניה, פלפל אדום, קיווי.

מקור לאבץ: גרעינים למיניהם, חינה ושומשום, קטניות, ביצים, עשבי תיבול כמו בזיליקום ופטרוזילה.

מקור למגנזיום: גרעינים למיניהם, אגוזים, שקדים ובוטנים, טחינה מלאה, קטניות.

מקור לויטמין E: אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעינים, טונה, אבוקדו, ביצה, מנגו.

מקור לויטמין B6: בשר, דגים, ביצים, קטניות, דגנים מלאים, בננה, אבוקדו, תפו"א, בטטה.

  1. ירידה חריגה ברמת האנרגיה

ילדים הם אנרגטיים ופעילים מטבעם, ולכן סימפטומים של עייפות יכולים להיות סימן למחסור בסידן, ברזל, או ויטמין A, B ו- C . מחקר שפורסם  בכתב העת  Nutrients Journal מצא כי ילדים בגילאי שנתיים עד 18, הם בעלי אנרגיה רבה יותר כאשר הם צורכים ירקות ירוקים וחלב מלא, שניהם מכילים את המיקרו-נוטריאנטים המשפיעים על רמת האנרגיה והעייפות. מחברי המחקר מסבירים כי "נראה כי צריכת ירקות ירוקים השפיעה ביותר על העייפות, במיוחד עייפות קוגניטיבית. זה יכול להיות בגלל שויטמינים A ו- C בירקות ירוקים משפרים את ספיגתם של מינרלים אחרים כמו אבץ, מגנזיום וברזל. "

מזונות עשירים ברכיבים אלו:

סידן: חלב ומוצריו, טחינה מלאה, שקדים, ירקות ירוקים, פירות מיובשים, דגנים, סרדינים.

ויטמין A: דגים, חמאה, ביצה, ירקות צהובים-כתומים, ירקות ירוקים.

ויטמין C: פירות הדר, עגבנייה, פלפל אדום, קיווי, תות שדה.

ויטמינים מקבות B: בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב, מגוון פירות וירקות שונים.

ברזל: בשר, דגים, ביצים, קטניות, דגנים, פירות מיובשים, ירקות מגוונים וירוקים.

חלב ומוצריו הם מקור אנרגיה חשוב בהתפתחות הילד, כיוון שהם מכילים חלבון, סידן, ויטמין A וויטמין D. לרוע המזל, מרבית המשקאות החלופיים (משקה אורז, שקדים) נופלים מהפרופיל התזונתי של החלב כיוון שאינם מכילים את אותו הרכב מיקרו-נוטריאנטים ולרוב דלים מאד בחלבון ועשירים בסוכר, במידה וילדכם אינו אוהב חלב או צריך להימנע מסיבות בריאותיות, ניתן להשיג את אותם הרכיבים ממגוון מזונות, כפי שמופיע בפרוט מעל.

  1. התייבשות, עור יבש

לפי כתב העת Biomolecules & Therapeutics מחסור בוויטמינים A, C ו- D, נחושת, אבץ או אומגה 3 יכולים להתבטא ביובש בעור או כאקנה. זה קורה בעקבות מחסור במיקרו-נוטריאנטים שהם נוגדי חמצון הדרושים לצורך התמודדות עם חדירת חיידקים, לכלוך, כימיקלים וקרינת UV לנקבוביות. במקרים קיצוניים של מחסור, עלולות להופיע גם הפרעות עור כרוניות יותר כמו פסוריאזיס, דרמטיטיס וכיב.

מזונות עשירים בחומרים אלו:

ויטמין A: דגים, חמאה, ביצה, ירקות צהובים-כתומים, ירקות ירוקים.

ויטמין C: פירות הדר, עגבנייה, פלפל אדום, קיווי, תות שדה.

ויטמין D: דגים (סלמון, טונה, סרדינים), חלמון ביצה, חמאה, כבד, מוצרי חלב מועשרים בויטמין.

אומגה 3: דגי ים צפוניים (סלמון, טונה), אצות, אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה.

נחושת: מאכלי ים, איברים פנימיים, קטניות, אגוזים, אבוקדו, ירקות ירוקים.

אבץ: גרעינים למיניהם, חינה ושומשום, קטניות, ביצים, עשבי תיבול כמו בזיליקום ופטרוזילה.

  1. שינויים פתאומיים במצב הרוח

שינויים במצב הרוח הם מנת חלקם של כל המתבגרים, אבל אם תבחין בשינויי מצב רוח לא מוסברים או לא אופייניים אצל ילדך, יתכן ויש להם גם היבט תזונתי. מגנזיום, וויטמינים B, D ו- E מעודדים תפקוד קוגניטיבי תקין ומייצבים את מצב הרוח. תזונה לקויה יכולה להחמיר מצבים של חרדה ודכאון, כאשר המוח אינו סופג את החומרים המזינים הנדרשים כדי לאזן את הקולטנים הכימיים שלו, עלולה להופיע הפרעה בכימיה הטבעית שעלולה להוביל לדיכאון.

מזונות עשירים בחומרים אלו:

ויטמינים מקבוצת B: בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב, מגוון פירות וירקות שונים.

ויטמין D: דגים (סלמון, טונה, סרדינים), חלמון ביצה, חמאה, כבד, מוצרי חלב מועשרים בויטמין.

ויטמין E: אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעינים, טונה, אבוקדו, ביצה, מנגו.

מגנזיום: גרעינים למיניהם, אגוזים, שקדים ובוטנים, טחינה מלאה, קטניות.

 

האם לילדך חסרים מיקרו-נוטריאנטים?

במידה וילדך סובל מאחד התסמינים שהוזכרו חשוב להיוועץ ברופא הילדים. כל התסמינים אינם ספציפיים ויכולים לנבוע גם מסיבות אחרות. במידה וילדך אוכל לא מאוזן ומבסס את תזונתו על מזון מעובד, חשוב להגיע לדיאטן/ית ילדים לצורך הערכה תזונתית ומתן פתרונות תזונתיים מתאימים. ניתן לקבוע תור בכל קופות החולים לדיאטן/ית ילדים וישנן דיאטנים/ות המקבלים גם באופן פרטי ומתמחים בבררנות באכילה, עיכוב בגדילה ומחלות ספציפיות.

כפי שניתן לראות, תזונה מאוזנת ומגוונת המושתת על אוכל טרי ולא מעובד תספק לילד את רכיבי התזונה הנדרשים לתפקוד תקין של כל המערכות ותקדם גדילה תקינה.

 

 

גלילה לראש העמוד